Convocatòria de participació – Mobilitat de Curta Durada a Berlín
Institut Escola ARTS (Barcelona) · John-Lennon-Gymnasium (Berlín)
L’Institut Escola ARTS obre el procés de selecció per participar en la mobilitat internacional d’intercanvi amb el John-Lennon-Gymnasium de Berlín corresponent al curs 2025–2026.
Aquesta mobilitat naix del compromís del centre amb la internacionalització de l’educació, l’aprenentatge plurilingüe i intercultural, i la necessitat d’un exercici conjunt de memòria històrica, debat i reflexió a què ens convida el present que compartim.
Tot i no disposar de finançament europeu en aquesta edició, el centre garanteix la continuïtat de la mobilitat, mantenint criteris rigorosos i mesures d’equitat per assegurar la participació de tot l’alumnat que compleixi els requisits.
1. Detalls de la mobilitat
Nombre de places: 15
Destinació: Berlín Centre soci:John-Lennon-Gymnasium, barri de Mitte Modalitat: Intercanvi escolar amb acollida en famílies Dates:
Acollida a Barcelona: abril 2026
Visita a Berlín: abril 2026 (Les dates exactes es confirmaran abans del desembre de 2025)
Allotjament: famílies d’acollida alemanyes i famílies de l’ARTS
Despeses:
Famílies: vol, assegurança, transport urbà i despeses personals
Centre: suport organitzatiu i activitats educatives comunes
Possibilitat de suport econòmic per a alumnat en situació de vulnerabilitat (vegeu apartat final).
2. Objectius educatius
Desenvolupar la competència comunicativa en anglès i, si escau, en alemany.
Fomentar la convivència intercultural i l’educació per a la pau.
Conèixer i valorar la història i el patrimoni europeus comuns.
Desenvolupar autonomia, responsabilitat i capacitat d’adaptació.
Realitzar un treball de recerca individual curt en anglès o alemany que caldrà entregar i presentar oralment a la tornada i estarà contemplat dins l’avaluació del tercer trimestre d’anglès o alemany.
Participar en activitats acadèmiques i culturals al centre soci.
3. Activitats previstes durant l’intercanvi
Acadèmiques
Integració a classes regulars del John-Lennon-Gymnasium
Treball de recerca en anglès o alemany
Culturals
Visites en espais de memòria
Convivència
Estada amb família d’acollida
Activitats lliures de cap de setmana
Festes de benvinguda i comiat
4. Calendari del procés de selecció
20/11/2025: Obertura de convocatòria
20/11/2025: Passa-classes informatiu a 4t ESO
05/12/2025: Tancament del procés de selecció
18/12/2025: Reunió de la Comissió de Selecció
19/12/2025: Resultats provisionals
Fins al 30/12/2025: Reclamacions
09/01/2026: Publicació de resultats definitius
5. Documentació obligatòria per presentar la sol·licitud
Recordeu enviar la vostra sol·licitud per e-mail amb cadascun dels documents requerits en adjunt, en format pdf, i nombrant cada fitxer seguint el format Nom_Cognom1_Cognom2_Perfil.
Teniu fins al dia 5 de desembre (inclòs).
6. Criteris de selecció (Total: 50 punts)
Aquest curs, la selecció es basa en quatre blocs principals que garanteixen un procés rigorós, equitatiu i transparent:
A) RESULTATS ACADÈMICS (10 punts)
Mitjana final de 3r d’ESO (2024–2025):
Mitjana
Punts
9,0 –10
10 punts
8,0 – 8,9
8 punts
7,0 – 7,9
6 punts
6,0 – 6,9
4 punts
5,0 – 5,9
2 punts
< 5
1 punt
B) LLENGUA ESTRANGERA: ALEMANY (fins a 10 punts)
Cursar Alemany a 4t ESO:4 punts
Assoliment del curs (acumulable fins a 10 punts):
Satisfactori → +1 punt
Notable → +2 punts
Excel·lent → +3 punts
(Màxim total bloc B: 10 punts)
C) ACTITUD I COMPORTAMENT (20 punts)
Valoració conjunta de la Comissió de Selecció de l’historial de 3r i 4t:
Excel·lent (sense incidències): 20 punts
Molt correcte (màx. una incidència lleu): 15 punts
Adequat (1-2; retards): 10 punts
Irregular (3-4; retards): 5 punts
Inadequat (+4; 1 incidència greu o més; retards sistemàtics): 0 punts
D) PLA DE TREBALL (Projecte de recerca i planificació) – 10 punts
Document individual de Pla de Treball que s’ha de presentar amb la sol·licitud:
1. Tema de recerca (2 punts)
2 punts: tema ben formulat i vinculat a l’intercanvi
1 punt: tema poc concret però acceptable
0 punts: tema no relacionat o inexistent
2. Guió de la recerca (2 punts)
2 punts: mínim quatre preguntes rellevants
1 punt: d’una a tres preguntes rellevants
0 punts: no es fa preguntes o no són rellevants
3. Guió d’entrevista durant la mobilitat (2 punts)
2 punts: 6–10 preguntes adequades en anglès/alemany
1 punt: 1-5 preguntes adequades en anglès/alemany
0 punts: no presenta guió
4. Planificació del treball (2 punts)
2 punts: planificació clara abans/durant/després
1 punt: planificació parcial
0 punts: inexistència de planificació
5. Format de l’exposició final (2 punts)
2 punts: defineix producte final, aplicació software, i públic destinatari
1 punt: descripció mínima
0 punts: no hi ha compromís explícit
7. Atenció a la Diversitat i Igualtat d’Oportunitats (Reserva de places)
Per garantir l’equitat, es reserven fins a 2 places per alumnat que:
compleixi els criteris A + B + C,
acrediti situació econòmica o familiar que dificulta la participació.
Documentació acceptada
Pla de Xoc (ja consta al centre)
Carnet de família monoparental
Carnet de família nombrosa especial
Acreditació d’ingressos baixos o vulnerabilitat socioeconòmica mitjançant presentació de proves de ser beneficiari d’ajuts públics.
Criteris de prioritat (si hi ha més de 2 sol·licituds)
Alumnat amb Pla de Xoc
Situació socioeconòmica severa
Família monoparental
Altres casos
Alliberament de places
Si no s’ocupen les 2 places reservades, passen a la llista general segons puntuació.
8. Protecció de dades
Es podran compartir dades personals estrictament necessàries amb:
el centre educatiu associat
les famílies d’acollida
Sempre d’acord amb la normativa vigent.
9. Comissió de Selecció
Per garantir un procés rigorós, just i transparent, la selecció de participants serà realitzada per una Comissió de Selecció Mixta i Independent, formada per membres de diferents estaments del centre.
Composició de la Comissió
La Comissió estarà integrada per:
3 docents de l’etapa de secundària (de diferents departaments)
1 docent d’una altra etapa
1 membre de l’Equip Directiu
1 membre del Personal d’Administració i Serveis (PAS)
Aquesta composició assegura la representació de diversos perfils professionals i garanteix un procés equitatiu, equilibrat i alineat amb els valors de transparència i inclusió del centre.